Czy klub może wykorzystywać wizerunek bez mojej zgody?
- Admin
- 19 lip
- 2 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 30 wrz

Czy klub może utrwalać Twój wizerunek (robić zdjęcia, nagrywać), a następnie wykorzystywać go do celów promocyjnych albo przekazywać sponsorom do ich działań marketingowych?
Odpowiedź jest prosta – nie, nie może tego robić bez Twojej zgody.
Zgoda wizerunkowa
Każde utrwalanie wizerunku, jego przetwarzanie (np. graficzne przerabianie czy retusz), wykorzystywanie i rozpowszechnianie, wymaga Twojej zgody.
Najczęściej zgoda taka jest udzielana w kontrakcie z klubem. Umowa powinna zawierać wtedy postanowienia dotyczące:
miejsca, czasu, zakresu utrwalania i wykorzystania wizerunku
wynagrodzenia
podmiotów uprawnionych do rozpowszechniania wizerunku, w tym ewentualnego przekazywania wizerunku podmiotom trzecim (np. sponsorom klubu).
Jeżeli Twoja umowa nie zawiera takich postanowień, a nie podpisałeś osobnego porozumienia ani nie wyraziłeś zgody w inny sposób (np. mailowo), klub nie ma prawa wykorzystywać Twojego wizerunku. Masz wtedy prawo żądać zaniechania takich działań.
Czy są wyjątki od obowiązku uzyskania zgody?
W obronie klub może wskazywać, że wizerunek został utrwalony podczas meczu lub treningu, a z tego powodu może go dalej rozpowszechniać.
Rzeczywiście, art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przewiduje wyjątek dotyczący tzw. osób powszechnie znanych. Gdy wizerunek został wykonany w związku z pełnieniem funkcji publicznych, społecznych lub zawodowych, może on zostać rozpowszechniony bez zgody takiej osoby.
Jednak może to nastąpić wyłącznie w celach informacyjnych lub sprawozdawczych (np. prasa może publikować zdjęcia zawodnika wykonane w trakcie jego gry w meczu). Potwierdza to orzecznictwo sądowe (tak np. Sąd Apelacyjny w wyroku z 5 września 2003 r., VI ACa 120/03).
Ten wyjątek nie daje klubowi prawa do wykorzystywania Twojego wizerunku w celach komercyjnych. Oznacza to, że klub nie może używać Twojego wizerunku do:
grafik promujących mecze
materiałów reklamowych
gadżetów klubowych
kampanii marketingowych.
Do takich działań klub musi mieć Twoją zgodę – i tu wracamy do początku tekstu.
Pamiętaj:
Poza bardzo wąskimi wyjątkami, klub nie może utrwalać ani rozpowszechniać Twojego wizerunku bez Twojej zgody. W przeciwnym razie działa bezprawnie i masz prawo się temu sprzeciwić.
Dobra rada:
Dla uniknięcia nieporozumień, warto już w kontrakcie z klubem jasno uregulować kwestię wykorzystania wizerunku, w tym zakres, cel, katalog podmiotów uprawnionych do jego wykorzystania.
Masz pytania co do wykorzystania Twojego wizerunku lub potrzebujesz pomocy z umową wizerunkową?
Napisz: fromcourttocourt@gmail.com
Podstawa prawna:
Art. 81 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Art. 23, 24, 448 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny

