top of page

Jak długo klub może używać mojego wizerunku?

  • Admin
  • 30 sie
  • 1 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 31 sie

ree

 

Nie jesteś już zawodnikiem klubu, a mimo to Twój wizerunek wciąż pojawia się w kampaniach marketingowych lub na klubowych gadżetach?


Jak długo klub może wykorzystywać Twój wizerunek?


Wszystko zależy od umowy

Okres wykorzystywania wizerunku zawsze wynika z umowy i zakresu Twojej zgody na wykorzystanie wizerunku. Przepisy prawa nie nakładają żadnych limitów.


Najczęściej klub w umowie gwarantuje sobie możliwość komercyjnego wykorzystywania wizerunku:


  • przez cały okres obowiązywania umowy,


  • dodatkowo przez kilka miesięcy (czasem nawet do roku) w ramach tzw. okresu przejściowego - na wyprzedaż gadżetów czy zakończenie kampanii reklamowych, np. usunięcie billboardów.


Wykorzystywanie historyczne lub archiwalne

Często w umowach kluby zastrzegają prawo do korzystania z wizerunku zawodnika w celach historycznych lub informacyjnych, np. w albumach jubileuszowych czy materiałach o historii i tradycji klubu. Zazwyczaj takie upoważnienie ma charakter bezterminowy.


Problem pojawia się wtedy, gdy klub sprzedaje kibicom Twój wizerunek archiwalny, np. w formie albumu jubileuszowego. Formalnie odbywa się to w ramach celów historycznych, ale w praktyce pojawia się element komercyjny. Może być sporne, czy zakres udzielonej zgody obejmuje również możliwość zarabiania na Twoim wizerunku.


Dobra rada:

Zwracaj uwagę, jak w kontrakcie sformułowane są cele wykorzystania wizerunku.


Jeśli nie chcesz, by klub jakkolwiek zarabiał na Twoim wizerunku po wygaśnięciu kontraktu, nie wyrażaj zgody na wykorzystywanie Twojego wizerunku po okresie obowiązywania umowy lub sprecyzuj, że wykorzystanie historyczne lub archiwalne może mieć charakter wyłącznie niekomercyjny.


Wykorzystanie wizerunku poza zakresem zgody

Jeśli klub używa Twojego wizerunku po upływie okresu zgody, działa bezprawnie i narusza Twoje prawa. Jako podmiot wizerunku, możesz sprzeciwić się takim działaniom i żądać ich zaniechania.

Masz pytania dotyczące ochrony wizerunku?

bottom of page